9.2.08

Gestalt

Με έχει πιάσει αρχαιοκαυλίαση τελευταία? Όχι. Μάλλον το θέμα βολεύει γιατί βρίσκεις εύκολα εικόνες. Η συνταγή της ημέρας είναι το μνημείο που ανήγειρε το ελληνικό κράτος (μάλιστα, μάλιστα... *1) υπέρ των Θεσπιέων που έπεσαν στη μάχη των Θερμοπυλών.

Να πω την αλήθεια, δεν το έχω δει ποτέ. Το Λεωνίδα, περνώντας με 120 από το δρόμο, τον έχει πάρει το μάτι μου, παρότι κανένας δε σκέφτηκε να διαμορφώσει ένα χώρο εκεί που να μπορείς να αφήσεις το όχημά σου για να επισκεφτείς τον τόπο. Εντάξει, υπερβάλλω κάπως. Υπάρχει ένα παρκινγκ σαν αυτά που υπάρχουν κάθε 10 χιλιόμετρα στην εθνική για να ελαφραίνεις τη φούσκα σου.

( ΠΑΡΕΝΘΕΣΗ
Παρακαλούμε το Ταμείο Εθνικής Οδοποιϊας, το ΥΠΕΧΩΔΕ, την Παναγία Σουμελά, το Νυαρλαθοτέπ, οποιονδήποτε εν τέλει είναι υπεύθυνος για τη συντήρηση (εεε??) των χώρων αυτών (όχι του μνημείου - των άλλων). Θάμνους σε όλα τα πάρκινγκ. Ναι. Υπάρχουν και γυναίκες που θέλουν να ξαλαφρώσουν και, όπως και να 'χει, δεν είμαστε όλοι ίσα και όμοια. Ο θάμνος είναι φτηνός, καλαίσθητος, και βολεύει. Εκτός και αν οι υπεύθυνοι αρέσκονται να παίρνουν μάτι σε τέτοια υπεράνω υποψίας μέρη. Για την Παναγία και το Νυαρλαθοτέπ, δεν το πιστεύω. Για τους άλλους, επιφυλάσσομαι.

Κλείνω την παρένθεση γρήγορα γιατί πουντιάσαμε. )

Φτάνεις με τα πόδια λοιπόν στις Θερμοπύλες για να ξεμουδιάσεις, και στρέφεις την προσοχή σου στο μνημείο.



Η πλάκα στα αριστερά γράφει, για όσους βαριούνται να βγάλουν τα μάτια τους, ή το έχουν κάνει ήδη:

ΤΟ ΕΡΓΟ ΣΥΜΒΟΛΙΖΕΙ

ΜΕ ΤΗΝ ΑΚΕΦΑΛΗ ΑΝΔΡΙΚΗ ΜΟΡΦΗ
ΤΗΝ ΑΝΩΝΥΜΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ
ΤΩΝ ΕΠΤΑΚΟΣΙΩΝ ΘΕΣΠΙΕΩΝ
ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ

ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΤΕΤΑΜΕΝΑ ΣΤΗΘΗ
ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ, ΤΗΝ ΑΝΔΡΕΙΑ, ΤΗ ΔΥΝΑΜΗ
ΤΗ ΓΕΝΝΑΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΟ ΘΑΡΡΟΣ

ΜΕ ΤΟ ΑΝΑΣΗΚΩΜΕΝΟ ΦΤΕΡΟ
ΤΗ ΝΙΚΗ, ΤΗ ΔΟΞΑ, ΤΗΝ ΨΥΧΗ
ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ

ΜΕ ΤΟ ΤΣΑΚΙΣΜΕΝΟ ΦΤΕΡΟ
ΤΗΝ ΕΚΟΥΣΙΑ ΘΥΣΙΑ
ΚΑΙ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ

ΜΕ ΤΟ ΓΥΜΝΟ ΚΟΡΜΙ
ΤΟΝ ΕΡΩΤΑ
ΠΡΩΤΟ ΘΕΟ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΘΕΣΠΙΕΩΝ

Και λέω τώρα εγώ... μνημείο, έργο τέχνης, με υπότιτλους? Συννεφάκι στο μυαλό του καλλιτέχνη? ή της επιτροπής που το ενέκρινε, για να μη σκάσει μετά η αντιπολίτευση και λέει ότι έκαναν ένα μνημείο ό,τι να'ναι?

Μυστήρια πράγματα. Μάλλον μας έχουνε πάρει (χαμπάρι?) για τελείως ζώα που δεν καταλαβαίνουμε και πολλά, οπότε είπαν να γράψουνε και ένα reference για να μη λέμε και μαλακίες στους τουρίστες.

Αντιπαρέρχομαι (συνέχεια, και πολλά πράγματα. Σημείωση να το κόψω)

Και φτάνω στην αφορμή αυτού του κειμένου.

ΟΙ ΠΥΛΩΝΕΣ ΤΗΣ ΔΕΗ ΤΙ ΣΚΑΤΑ ΣΥΜΒΟΛΙΖΟΥΝ????


Είναι δυνατόν να κοιτάς το έργο και να μη βλέπεις τους πυλώνες από πίσω? Το μαυροχάλικο? Το εργοτάξιο? το αμάξι του εργοδηγού? (καλά κάνει ο άνθρωπος και το έχει, με τα πόδια πηγαίνουμε εμείς που είμαστε τουρίστες. Και δεν έχουμε άδεια να παρκάρουμε στο εργοτάξιο). Μα είναι τελείως ζώα? Τα σύρματα που περνάν αριστερά - δεξιά από το μνημείο τι είναι? Περσικό βασανιστήριο?

Μα τι ζώα...

Σηκώστε ένα τοιχάκι από πίσω, λευκό, 2 - 2,5 μέτρα από τη μια μεριά του μνημείου ως την άλλη. Δεν είπα να κάνουμε την περιοχή Ακρόπολη... αλλά όχι και έτσι.Το κάνεις που το κάνεις.

Σημειώσεις:

1) γενικά υπάρχει μάλλον η εντύπωση ότι αυθεντία στα μνημεία ήταν οι αρχαίοι, μας έχουν αφήσει και αρκετά, οπότε είναι περιττό/άσκοπο να φτιαχτούν νέα, σχετικά με αυτούς.


Μάλλον θα συμφωνήσω με αυτά που βλέπω. Όχι ότι βρίσκω κακά/ακαλαίσθητα/οτιδήποτε τα νεότερα (και αναφέρομαι τώρα συγκεκριμένα στα 2 στις Θερμοπύλες). Αλλά είναι αυτό το γαμημένο το gestalt... Ο Παρθενώνας έχει και μια Ακρόπολη από γύρω. Ο ναός στο Σούνιο θάλασσα και πέτρα. Τώρα να φτιάχνεις μνημεία που πρέπει να τα βολέψεις στη σχεδιασμό της διαπλάτυνσης της Εθνικής Οδού...

2 σχόλια :

  1. Υπάρχουν δύο ειδων μνημεία.

    α)Το μνημείο υπάρχει απο παλιά, από τότε που δεν ήταν μνημείο αλλά ξωκλήσι(πχ Σούνιο)

    β)Το μνημείο ειναι έργο σύγχρονου καλλιτέχνη

    Στην πρώτη περίπτωση ο καλλιτέχνης και να εχει εξηγήσει το έργο του, δυσκολα να το μαθουμε εμεις.
    Στην σύχρονη όμως περιπτωση ερχεται ο φωστήρας και εξηγεί σε όλα τα ζωα τι ειναι αυτο που βλέπουν.Γιατι εγω μολις ειδα το εργο δεν εκανα κανενα τετοιο συνειρμό(θα μου πεις καλο ζωο ειμαι και θα εχεις δικαιο).Παντως αν ενας μαθητης γυμνασιου επρεπε να γραψει κατι για το εργο θα εγραφε κατι τέτοιο.Αλλα ρε συ καλλιτέχνη αφησε μου και ενα δευτερολεπτο να προβληματιστω...με το που σκαω να δω το εργο βλεπω και τους υπότιτλους που τα λένε ολα.Βέβαια βλέποντας τους πυλώνες ξεχνας τους καλλιτεχνικούς προβληματισμούς και αναζητήσεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εγώ λέω να βγάλουμε το μνημείο κ να αφήσουμε τους πυλώνες. Αφού οι πυλώνες συμβάλουν στην εύρθυμη λειτουργία του broadband, εγώ λέω οι πυλώνες αυτοί να γίνουν η αφορμή να γίνουμε το πρώτο έθνος στον κόσμο με όλα τα μνημεία του διαδικτυακά.

    Έτσι, πετυχαίνουμε κ μεγαλύτερο επίπεδο πολιτισμού, καθώς δεν θα χρειάζεται να κόβουμε εισητήριο.

    Αυτά είναι. Πρόοδος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή